asos logo kolor2AKADEMIA SENIORA 60+ jest projektem realizowanym przez nasze stowarzyszenie dzięki współfinansowaniu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach rządowego Programu Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020, na terenie 3 gmin: Zwierzyn (grupa w Zwierzynie), Stare Kurowo (grupa w Pławinie), Strzelce Krajeńskie (grupa w Tucznie).
     Projekt w zdecydowany sposób przyczynił się do podniesienia aktywności osób starszych mieszkających na wsi. Wyraźnie widać rezultaty projektu. Nawiązały się więzi pomiędzy seniorami, wzrosła ich wiedza z różnych dziedzin życia, samoocena. Seniorzy wykazują więcej wiary we własne siły i możliwości. Wykorzystują nabyte umiejętności w życiu codziennym, wykazują większą aktywność, planują wspólne działania w przyszłości. Wyjazd do Trójmiasta i wizyta studyjna w Gdyńskim Centrum Aktywności Seniora utwierdziła ich w przekonaniu, że mogą, chcą i będą działać. Już sami się organizują do różnych przedsięwzięć np. do zajęć z obsługi komputera, by „nadążać” za współczesnym światem, by móc się uczyć, komunikować, z wykorzystaniem technik Internetu. Zaplanowali spotkania, z informatykiem z programu Polska Cyfrowa Równych Szans w Pławinie, Zwierzynie, Górecku, Tucznie. Wspierają ich nasi Wolontariusze.
     Prezentujemy poniżej wrażenia Seniorów po wycieczce do Trójmiasta.

Pławin informacja z wyciezki

Tuczno 07.10.2014 r.
     „AKADEMIA SENIORA AS 60+"
     STOLINA TUCZNO
     My uczestnicy projektu, pragniemy bardzo serdecznie podziękować organizatorom i wszystkim, którzy się do tego przyczynili za zorganizowaną wycieczkę do Trójmiasta. Gdańska, Sopotu i Gdyni. Do obozu w Sztutowie. Skansen Szymbark, Wdzydzach Kiszewskich, ogrodzie botanicznym i w wiele innych miejscach np. w Zamku w Malborku. Była to dla nas wycieczka turystyczno – krajoznawcza, która odbyła się we wrześniu tego roku, na której nic nam nie brakowało, oprócz sił by to wszystko ogarnąć. Jest to dla nas przeżycie nie do opisania, ponieważ czuliśmy się jak w jednej kochającej się rodzinie pod opieką cudownych rodziców. Poznaliśmy przepiękne zakątki naszej ojczyzny a także wspaniałych ludzi. Za wszystko jesteśmy bardzo wdzięczni i dumni, że znalazł się ktoś, kto zadbał o nas starszych ludzi i bez pomocy byśmy sami tam nie dotarli. Nasze oczy i serca były i będą pełne zachwytu jak piękna jest naszą Ojczyzną. Nigdy w życiu nie zapomnimy tej wycieczki dopóki będziemy żyć, bo ona wniosła w nasze życie chęć zwiedzania. Poznaliśmy też rzeczy przykre, które nie powinny się zdarzyć w życiu człowieka.
     Z całego serca dziękujemy, bo wrażenia były przecudowne, było ich tak wiele, że moglibyśmy pisać i pisać.
     Jeszcze raz bardzo dziękujemy wszystkim organizatorom, Pani Bogumile i jej cudownemu mężowi Panu Stasiowi i naszym wspaniałym nauczycielom.
     Grupa z Tuczna.

Stowarzyszenie STOLINA ze Zwierzyna zorganizowało w ramach projektu Akademia Seniora 60+ wycieczkę do Trójmiasta i Malborka. Odbyła się ona w dniach 18-21 września 2014 r.
     W naszej ocenie była to wspaniała wycieczka bardzo dobrze zorganizowana. Wspaniali przewodnicy zachwycali wszystkich swoją wiedzą i bardzo umiejętnie przekazywali nam wiadomości o Gdańsku, Gdyni, Sopocie oraz Malborku.
     Gdańsk- światowa stolica bursztynu. Zwiedzaliśmy najważniejsze zabytki, które znajdują się na Głównym i Starym Mieście. Żegluga Gdańska zaoferowała nam atrakcyjny rejs na wodach zatoki „Czarną Perłą”. Przed naszymi oczyma roztaczał się widok Stoczni Gdańskiej, liczne okręty, statki, tankowce... Ostatecznym celem rejsu było Westerplatte! Tu przypomnieliśmy sobie trochę historii / Muzeum Lecha Wałęsy, plac Westerplatte/ pomnik upamiętniający te tragiczne dzieje dawnych czasów...
     W Oliwie wysłuchaliśmy pięknego koncertu w katedrze, której w latach 1188-1831 znajdowało się opactwo cystersów. W tym miejscu chowano biskupów gdańskich i książąt pomorskich. Wspaniałe rokowe organy urzekły nas swoim wyglądem i koncertem.
     Głównym celem pobytu w Gdyni była wizyta w Centrum Aktywności Seniora. Spotkanie to odbyło się w cieplej i miłej atmosferze. Zdobyliśmy wiele cennych informacji, odnośnie działalności seniora w środowisku. Miłym akcentem było wręczenie każdej osobie pamiątki od seniorów z Gdyni; własnego wyrobu robótek ręcznych na szydełku- różne symbole morza. W przyszłości planujemy rozwijać dalszą współpracę.
     Ogólnie Gdynia jest pięknym i dalej rozwijającym się miastem. Tu było trochę historii i zwiedzania.
     W trzecim dniu naszej wycieczki było zwiedzanie miasta nad Nogatem- Malborka. Średniowieczny zamek Krzyżacki jest jedną z najpotężniejszych wartowni na terenie Europy i największą budowlą ceglaną na świecie, wpisaną na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Najstarsza i najbardziej okazała część warowni to Zamek Wysoki, otoczony fosą, wysokim murem obronnym z basztami i wieżami. Do dziedzińca prowadził most zwodzony. W Zamku Średnim zwiedzaliśmy wystawy militariów i bursztynów. Zamek Niski, to podzamcze, warsztaty, zbrojownie, stajnie i spichlerze. Całość kompleksu spichrzowego otoczona jest pierścieniami murów, fos i umocnień.
     Pobyt w Malborku to wspaniałe lekcje historii dla seniorów, to powtórka wiadomości zdobytych w latach młodzieńczych. Można je przekazać obecnie naszym wnukom.
     W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na Kurpiach we Wdzydzach Kiszewskich. Usłyszeliśmy gwarę kaszubską. Zwiedziliśmy chałupy, dworki, kościoły, karczmy, wiatraki, szkołę, kuźnię, budynki gospodarcze i warsztaty rzemieślnicze. Wdzydzkie rękodzieło artystyczne: malowane obrazy na szkle, drzeworyty, kwiaty z papieru itp. przyciągały nasz wzrok. Dwukrotnie słyszeliśmy śpiew kaszubskiego abecadła. Poznaliśmy również przysmaki kuchni regionalnej. Na ziemi kaszubskiej poznaliśmy też trochę historii z okresu II Wojny Światowej. Pobyt w schronie i pozorowany nalot bombowy zrobił na nas duże wrażenie. Końcowe chwile, odśpiewanie „Roty”, była również akcentem patriotyzmu.
     Czterodniowa wycieczka do Trójmiasta i Malborka na zawsze zapisała się w naszej pamięci. Dziękujemy Stowarzyszeniu Stolina za tak owocne i mile spędzone chwile. Są one zachętą do dalszego działania w środowisku, dalszej integracji osób starszych, o których często w dzisiejszych czasach się zapomina.